10 důvodů, proč s dětmi mluvit o penězích

  • Učení napodobováním

Dítě se učí napodobováním – jednoduše odkouká to, co dělají rodiče, prarodiče, dětské vzory (starší sourozenec, učitel apod.). Důležitá je každodenní komunikace a jednoduchá vysvětlení.

Když se rodič chová zodpovědně k penězům a otevřeně dítěti ukáže, jak se s penězi hospodaří, je to pro dítě to nejcennější poznání. Z každodenní mluvy dítě vydedukuje, co je správné a co ne. Když bude rodič tvrdit například, že stačí dojít do banky, kde mu peníze půjčí, pak to dítě nejspíš převezme a bude si myslet, že mu peníze jen tak někdo dá v bance.

  • O penězích v rodině a ve škole

Dítě se ptá nejvíce rodičů, protože s nimi je v kontaktu denně a má je tzv. pro sebe. Učitel má na starosti ještě dalších 20 dětí a prostoru pro individuální otázky tolik nezbývá. Nikdo jiný než nejbližší rodina na dítě nemá takový vliv.

Když rodiče cítí určitý stud za to, že vydělávají málo, logicky o svém příjmu moc nemluví. To je však problém, protože se peníze stávají tzv. tabu tématem a dítě se nevědomky učí tomuto tématu nevěnovat.

Přejít téma peněz mlčením je pro rodiče určitá úleva. Odbýt dítě slovy: “Peníze jsou věcí dospěláků, to tě nemusí zajímat.“ „Nestarej se, až budeš vydělávat, pochopíš, na co jsou peníze.“ A dítě vidí, že si táta kupuje pivo a tak nějak vydedukuje, že peníze jsou na pivo.

Dál se neptá a za své první peníze si koupí co? Pivo třeba někde v hospodě s kamarády a cítí se dospěle, protože táta si také kupoval pivo.

  • Kdy dítě začne vnímat hodnoty

Je pětileté dítě dost rozumné na to, aby pochopilo hodnotu peněz? Ano, dokáže pochopit, kolik je 1+1 a postupně pochopí i složitější počty.

Děti v tomto věku s nadšením hltají každé rodičovské slovo a je snadné je motivovat ke hře. Třeba puberťáka tak snadno nepřesvědčíte, aby si s vámi sedl a povídal o penězích, toho budou zajímat kluci a holky ze třídy a rodičovské rady může vnímat spíše podrážděně.

Malé děti se přirozeně nadchnou pro hru a pro rodiče je vysvětlování snadné.

  • Bez práce nejsou koláče

Uvědomění si, kde se berou peníze.

Dítě pochopí, že peníze je potřeba vydělat prací nebo nápadem. Že i ono samo se může přičinit, aby do rodiny proudilo více peněz. Může vrátit prázdné lahve, může pomoct babičce sbírat popadané ořechy, ze kterých pak peče dorty na prodej apod.

Uvědomění si, že je dobré se učit nové věci, které mu jednou pomohou se k penězům lépe dostat. Vysvětlení dětem, že děti v jiných zemích nemusí mít tak snadný přístup k penězům jako ony, že ty děti třeba ani nechodí do školy, zatímco tady v Čechách si každé dítě své dětství prožije ve škole, kde se vzdělává, aby pak mělo dobrou životní úroveň.

Když se bude snažit, má šanci uspět a žít životem, který si zvolí.

  • Jednání spojené s penězi

Rozdíl mezi správným a nečestným jednáním dítěti také vštěpují rodiče. Když např. nějaké staré paní vypadne pětistovka z peněženky a ona si toho nevšimne. Co udělá rodič? Nenápadně vezme bankovku a raduje se, že má tak šťastný den? Možná však vezme bankovku a podá ji té staré paní, které se třesou ruce, a s vděkem přebírá svou ztracenou pětistovku, která je možná její jedinou bankovkou až do dalšího důchodu.

10 důvodů, proč s dětmi mluvit o penězích

top